Ayam Masak Pecel Lemak Cili Api

salam sume...
selamat tahun baru...he...he
lauk untuk tahun baru nie saya masak
Ayam Masak Pecel Lemak Cili Api
...kredit tu kak wana(potret Kasih)..mmg sedap dan sangat lazat...
i like.. ada kata lauk nie lauk org jawa...saya pun tak pasti..
sesiapa yang ingin mencuba resepinyer ada dibawah...
selamat mencuba...



Resepi Ayam Masak Pecal Lemak Cili Api

1 ekor Ayam ( Belah 2 atau 4 kemudian dibersihkan )
2 inci halia
1 labu bawang besar
1 inci belacan bakar
3-4 biji ubi cekur atau kencur
6-10 helai daun cekur ( dihiris nipis-nipis )
10 – 20 biji cili padi ( ikut kepedasan yang diingini )
1 mangkuk santan pekat ( 1/2 biji kelapa di kisar dengan 1 mangkuk air suam- ambil santannya)
Garam secukupnya
gula secukupnya
jus limau secukupnya
serbuk perasa

Cara Penyediaan

1. Tumbuk halia bersama garam kemudian lumur pada ayam tadi.
2. Kukus ayam hingga empuk.
3. Sementara ayam empuk buat sos pecal.
4. Tumbuk cili padi, belacan, biji cekur, bawang besar hingga lumat.
5. Kemudian satukan bahan tumbuk, santan, gula, garam, perasa, jus limau serta daun cekur yang telah dihiris.
6. Kacau sebati dan sesuaikan rasanya.
7. Bila ayam empuk potong2kan ayam tadi dan susun atas pinggan.
8. Kemudian curahkan sos pecal lemak tadi atas ayam.
9. Bolehlah dihidangkan.

*** Kalau santan tu diperah menggunakan air yang tak masak boleh panaskan santan tersebut atas api…. kacau selalu jangan sampai pecah!!! kemudian baru satukan dengan bahan2 lain.

***vill pkai susu cair je..he..he
***ayam dh rebus vill letak atas kuali non stik..smpai kuning2 skit..

2 comments:

Wana Yusuf said...

salam vill.. thanks sudi cuba resepi ayam pecel tu...walaupun entri ni dah lama... baru perasan... hihihi!!! ayam masak pecel ni my fav!! tengok masakan vill teringin pulak nak buat lagi!!!!

Murni Delights said...

thanks kak wana..he..he.. vil suke try2 resepi akak..mmg sdap2 berlaka...nie pun jadi kesukaan hubby ngan vill mmh tip top..kami ada tanam daun cekur kak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follower

 

Copyright© Ezahulala