APAM PUTERI AYU

asyik berblogwalking akhirnyer ku terjumpe resepi kuih kegemaranku..sdapnyer..cntik sgt gmbar beliau..ku lihat sambil telan air liur..he..he.. dekat mane agaknyer nak ku beli..kat sni susah gak nak cari kuih2 macam nie..dulu mase ku kecil2 ibu selalu buat2 kuih untuk minum petang..tapi kini dah tak de sape nak tolong buatkan kuih ku pun rajinkan diri mencube resepi ini..ku ambil dari blog kak ummi..skali tgok gmbar mmg menggiurkan..he..he.. 
banyak sangat membebel layan resepi dan gambar2 semasa dan setelah resepi nie terhasil...


acuan yang baru dibeli..he..he..he




Resepi: Rossitamz @ Azita
Sumber: SL aka Nina @ Sweetlily Kitchen

sumber: kak ummi Home sweet home
Bahan-bahan ( 40 biji - bergantung pada saiz acuan )
(*akak guna acuan lebih kecil, dapat kurang lebih 48 biji)

  • 5 biji telur (saiz kecil)
  • 250gm tepung gandum
  • 300gm gula (*akak kurangkan kpd 270 gm je)
  • 2 camca teh ovallate
  • 1 camca teh baking powder
  • 250ml santan
  • sedikit pewarna hijau
  • 2 camca teh paste pandan
  • Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam dan tepung ubi)
Cara-cara: 

  1. Panaskan kukusan.
  2. Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna.
  4. Kacau lagi hingga sebati.
  5. Sapu sedikit minyak pada acuan.
  6. Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
  7. Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit.
  8. Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan.
Sebiji2 resepi ini ku ikutkan sebab takut tak jadi pulak nak makan nnti..ayam kat sni tak de..nak tunggu monyet dia dh takut nak panjat umah lagi...he..he.. monyet..monyet yang nakal..

maka terhasilla resepi kuih ini... layankan gambar nie...

bahagian atas tu he..he..


cam ne ok tak..he..he
w/pun tak seindah bentuk kak ummi tapi rasanya sedap sangat2..lembut dan gebu..he..he









8 comments:

Farah Shamsudin said...

cantik apam ni.. ni macam nak jugak ni!

Murni Delights said...

he..he.. 1st time buat ok gakla..tpi tak cntik mcm tuanyer resepi...

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

vill, akak nak resepi...

IDAZS said...

vill, kak ida copy resepi. teringin nak buat, tp tatau bila la. heheheheheh. kuih fevret kak ida nie!

Amyna said...

Puteri ayu kesukaan myna... resepi di ambil ya... :-)

Murni Delights said...

kak fiza, kak ida, kak amyna: ambil ler resepi tu sdap dan gebus he..he..he
sharing is caring..he..he

Irma Rizal said...

sedapnye vill..
akak memang tgh rajin nak buat..
tunggu nak dptkn acuan je..
rajinnye adik akak sorg ni..
pos kat akak sikit ya..

Murni Delights said...

he..he..he kak
dh lme vill pendam hasrat nak buat last2 bru buat..he..he
lme gak kumpul smgat..he..he
nnti dh buat update tau

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Post

Follower

 

Copyright© Ezahulala